søndag 26. august 2012

Har en avslappende sommerferie satt sine spor? Hvordan komme tilbake til formen og fasongen.

Håper alle mine lesere har hatt en fin og avslappende ferie med familie og venner. Og plutselig er vi nærmere September og skolen er tilbake i vanlig gjenge.

Dette er virkelig en høst med mange muligheter. Muligheter til å gjøre på kort sikt det din helse, form og fasong kan nyte godt av på lang sikt.

Selv har jeg benyttet sommermånedene til å lade batterier og brushe opp fargen. Jeg har holdt meg til mitt store formål om å sørge for en stadig bedre helse og stoppe et evnt frafall på grunn av alder og alt det som det fører med seg. Jeg holder meg til målsettingen om å bruke minst 2 timer hver dag til aktivitet og trening. Innholdet varierer sterkt alt ettersom programmet for uken. Og mitt evig streven etter å spise sunt i form av sunne kalorier og sunne volumer.

Jeg kooser meg gjerne med frukt og grønne matvarer. Det er viktig å kose seg, men hva man koser seg med er en egen diskusjon. Det samme med mitt fokus om å gjøre på kort sikt aktiviteter som gavner meg på lang sikt. Det er viktig for meg å være i god form - i form av sunn kroppsvekt, god kondisjon og med en muskelmasse som fremmer blodsirkulasjon og fettforbrenning. Ja slik kan jeg holde på fasongen. Dette siste fører mange goder med seg, men de skal jeg ikke komme inn på her.

Nå som September nærmer seg, så nærmer fokuset på sunn vekt, trening og kosthold seg medienes agenda. Hvordan står det til med din form og fasong? Hvordan komme deg ut av konfortsonen?

Jeg er glad jeg innehar en viss selvkontroll og evne til å følge mine mål og behov. Det har alltid vært viktig for meg at hele min kropp - med alle muskler, ledd og funksjoner - fungerer i sann harmoni. Jeg leser mye oppdatert forskning og hobbyforskning på området. Det er mange med meg som blogger og skriver artikler om dette temaet.

At sykelig fedme blir et stadig mer nasjonalt helseproblem, så ser jeg stadig flere annonser på slankeoperasjoner og artikler om personer som vil la seg operere. Dem om det.

Jeg vil heller foreslå et jevnlig aktivitets- og kostholdsprogram som ikke bare hjelper deg til sunnere helse og slankere kropp, men som også hjelper deg med å være der.

For dere som ikke er opptatte av å konkurrere i Birkebeineren, Oslo Marathon eller andre meritterte konkurranse, så kan kanskje dette bidra til bedre form og helse:

-# Velg den sunne kroppsvekten som passer for din figur. BMI i området 20 - 25 er sunn kroppsvekt. Å spise for mye eller for lite i forhold til dette er like helseskadelig. Ta vare på deg:-)

-# Kalorier skal forbrennes, og de bør være sunne slik at kroppens funksjoner kan fungere slik de er ment å skulle. Det er en mye at vi forbrenner mange kalorier ved å sitte i sofaen. Musklene er kilden i fettforbrenningssystemet. De bygger også opp støttefunksjon til rygg og nakke og gjør at du slipper spenninger som fører til hodepine, som fører til sykemelding osv->

-# Skal du gå ned i vekt, må du forbrenne flere kalorier en den samlede sum kalorier du fortærer og drikker i løpet av dagen. Det er lettere å spise 1000 kalorier enn å forbrenne like mange. En sannhet som fungerer forskjellig for oss siden vi har ulikt forbrenningssystem bestående av muskelmasse i kombinasjon med kroppens evne til å ta opp oksygen (som trengs til forbrenningen).

-# Nyere forskning viser mange helseskader ved å sitte for mye gjennom dagen. Du bør sette opp et minimum av tid du bør bruke til aktvitet og trening. Mine mål er minst 2 timer hver dag. Og de løser jeg på ulike måter. Helsemyndighetene anbefaler minst 30 min aktiviteter hver dag. Forskningen anbefaler at vi tar pauser ved å stå og snakke sammen og heve arbeidsbordet. Og så var det dette med dørstokkmila..:-)

-# Trening må på agendaen om du vil gå ned i vekt. Kom deg ut av konfortsonen så fort som mulig!! Jeg vil anbefale deg å trene annenhver dag i stadig større tempo og med stadig tyngre vekter. Min anbefaling er 3-4 ganger i uken. På dager du ikke trener er det fint å gå raske turer i skog og mark.

-# På samme måte som det er viktig å trene for å holde alle muskler og funksjoner i gang, så er det like viktig å avspenne, slappe av (powe nap?), meditere;mindfullness og sove godt. Kroppen og alle dens deler må restituere seg gjennom natten. Pause er viktig for effekt av trening, OG for konsentrasjonen på jobben med alle baller vi har i luften gjennom en hektisk dag.

-# For å kunne forbrenne kalorier, så trenger forbrenningssystemet oksygen. Å forbrenne fett krever mer oksygen enn å forbrenne karbohydrater. Det betyr at det å trene kondisjon (oksygenopptak ved intervaller) er viktig samtidig som du trener alle store muskler i hele kroppen.Jeg anbefaler å kjøre supersett - ingen pauser mellom settene - for å tilføre oksygen til musklene underveis. Kroppen er et system hvor organer, muskler og blodsirkulasjon skal fungere i harmoni. Du må tenke helhet og ikke punkttrening. Vi har store, små, hovedmuskler og støttemuskler:-)

-# Hjernen forbrenner 20 - 50% av protein og karbohydrater. For oss som er opptatte av at hjernen fungerer normalt, trenger en viss andel sunne proteiner og karbohydrater i løpet av dagen. Om vi samtidig trener kondisjon slik at hjernen utskiller endorfiner, så bidrar vi også til å holde hjernen i fysisk god form til å fungere optimalt.

Så kan vi være godt forberedt på utfordringer vi møter på vegen til å nå våre mål:-). Det er viktig å venne seg til trening og sunnere kosthold i takt med hva kroppen aksepterer og ønsker. Alle deler spiller med. Det er fint med ambisjoner, men aktivitets- og kostholdsprogrammet skal fungere i en hektisk hverdag OG SAMTIDIG bli en naturlig del av en hektisk hverdag.

Å være slank og i god form krever hardt arbeid. Dette kan ikke sies for mange ganger. Å gå ned i vekt for så å holde seg der, krever også at vi er forberedt på å stå på og gjøre den jobben som trengs. Som jeg har nevnt flere ganger i denne bloggen, er det uendelig mange aktivieter å drive med. Med det kan du også velge de aktiviteter som motiverer deg mest og som både er sosiale og sunne samtidig. Det er viktig at vi gleder oss til den daglige innsatsen. Så kommer resultatene rekende på en fjøl. Ha en strålende og aktiv høst:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar