fredag 2. mars 2012

Ny måned, nye muligheter. Hvor god er dine dager med trening? Hvordan overgå dørstokkmila:

Kom mars du skjønne milde med sol og barmark:
Vi er godt inne i mars og solen skinner fra blå himmel. Det får meg til å tenke på lange og inspirerende løpeturer i marka hvor fuglene er eneste tilskuere. Jeg lever etter mottoet "en dag uten trening, er en dag uten mening". Dette gir mening når det butter imot i en ellers så hektisk hverdag.

Og hverdager har det vært!! Jeg er ingen fan av snø og is og glatt føre. Med eller uten ski på beina. Jeg har ikke hatt ski på beina siden et kjempetøft Holmenkollrenn for noen år tilbake. Jeg forholder meg nå til gode underlag og bakker ute i naturen eller på tredemølla inne på Elixia på Lillestrøm. Jeg gjør dettte også for å bli inspirert!

Disse uendelige oppslagene og debattene om latskapen og fedmens ofre. Hvor er de hen?:
Og hvilken inspirasjon. Etter alle programmer, dokumentarer og debatter om det stadig økende fedme hos det norske folk, så er det virkelig befriende å tilbringe et par timer inne på Elixia. Dette er virkelig et inspirerende miljø hvor folk løper med dekk, bokser, sparker, løfter på vekter og løper og svetter på de ulike tredemøllene. Det er et mangfold av trenings-aktive i alle aldre, kjønn, fasonger, farger - mangfold med og uten kulturelle hodeplagg og kuuule tights. Et spennende treningsmiljø fordelt over et utall apparater fordelt på 2 etasjer. Jeg må si jeg stusser over fedme og latskapsdebattene når jeg er i dette miljøet. Dette lover virkelig godt for folkehelsen.

Og det er godt for helsen. Vi er alle forskjellige presonligheter. Vi har ulike mål og trenger ulike treningsapparater og personlige trenere for å nå våre mål. I alt dette mangfoldet så er alle kjempehyggelige mot hverandre og vi tar hensyn. Klart vi samarbeider og kjører våre serier "imellom" eller i alternative apparater. Det er mange elementer å spille på for å komme i den formen og fasongen vi strever mot og vil trives i. Dette er et miljø det virkelig går an å bli hektet på.

Og så kan jeg ikke glemme alle hyggelige ansatte som smiler og hilser på min veg inn og ut. Så hvordan skal man nyte best mulig av slike inspirerende treningsmiljøer, jo:

Det er egentlig lett å la seg inspirere og la seg rive med når du setter deg i det rette modus:
La deg rive med. Det er mange ulike måter å nå det målet du setter deg i dette så inspirerende og motivasjonsrettede miljøet. Jeg har flere ganger på denne bloggen tatt til orde for å trives med trening, aktivitet og sundt kosthold. Dette vil i hvertfall være et grunnlag for å nå alle mine mål. Man kan venne seg til - og venne seg av med mange aktiviteter og måltider som bygger god helse og hjelper deg med å holde på selvkontrollen når fristelsene formelig står i kø. Ja for det gjør de virkelig: "ingen Kims, ingen kos", "cola zero gjør mater bedre", "alle gode middager til under 100-lappen" fristet av sjokoladeelskere siden 1915", "ingen påske uten..." osv. Jeg er overbevist om at det er helsebringende å kose seg sammen med gode venner og familie. Det er bare et spørsmål om hva (noen ganger hvem..) vi kooooser oss med.

Inne i mellom kosen så tenker jeg praktisk og fortsetter å bygge opp forbrenningen; musklene og kondisjonen, som gir med de nødvendige "funksjonene" til å forbrenne all koosingen slik at jeg beholder den gode samvittigheten. Jeg er godt i gang med å beholde mine 6 ganger i uken å trene på. Jeg leser stadig vekk om treningsråd og kostholdstips. Disse vil jeg dele nå:

- sol og fint vær gjør sinnet lysere og mange gode muligheter for kondisjonskrevende aktivitet og trening ute. Vi må ikke bare forbinde sol og fint i vårløsningen med det å sitte ute og drikke øl.
- å trene sammen med venner eller i et inspirerende miljø (f.eks på treningssentere eller i ulike treningshaller) gjør treningen morsommere. Alle kan se aktive ut i tights og trange t-shirts.
- gode resultater kommer lettere for dem som "holder ut". Å holde ut betyr ikke noe negativt, men faktum er at du bør trene minst 3 ganger i uken og trene kondisjon i form av intervaller. Noen langturer er også inspirerende. Intervalltrening kan gjøres på mange vis. Kondisjonstrening blir det når lengden på løpeturen er i området 40 - 60 minutter. Vekttrening gjør treningen og turene lettere etterhvert som resultatene viser seg i form av bedre form og fasong.
- hva med å ta en pause fra mobilen og la svetten renne og tankene løpe av sted i en annen kontkeks?. Det er mange forskere som er uroet av vår avhenighet til mobil og internett. Vi trenger alle å ta et avbrekk fra multitaskingen.
- sunn mat gir god samvittighet. Det er så mange måter å spise sundt på. Spis de sunneste variantene av alle energikildene og mest mulig frukt, grønnsaker og fullkorn. Sunn mat smaker godt, og det smaker ekstra godt når fasongen blir strammere, lettere og muskler byttes ut med fettet. Jo flere muskler, jo høyere forbrenning og jo letter blir kondisjonstreningen. Dette er den gode sirkelen.
- ikke overdriv, men hold et snakketempo. Så kan du løse "verdensproblemer" samtidig og hente deg inn etter et hektisk program i hverdagen. Endorfiner som utvikles i hjernen kan man virkelig bli både avhenngig av og med resultatet at du blir "lettere til sinns". Er det noen som ikke vil bli "lettere til sinns"?
- det er faktisk viktig å hvile seg i form. En god natts søvn hjelper på mye. Det samme med å ta en powernap i mellom slagene. Så er det engang slik at kaffe og alkohol forstyrrer søvnen og hvilen etter treningsøkten. Det kan være lurt å drikke og spise sundt i alt dette. Og så viser forskning at de av oss som er opptatte av avslapning og meditasjon, tenker nøye gjennom at det vi tilfører kroppen er sundt og nyttig (for noen:når vi først spiser).

Til slutt: ikke la dette sunde bondevettet utvikle seg til noe hysteri.
 Det er så absolutt viktig at aktivitetsnivå og kosthold (innhold, volum og repetisjoner) er praktisk å gjennomføre i en hektisk hverdag. La dine gode venner og vaner - forbli dine sunne venner og vaner. Jeg tror det er viktig å ikke stivne i noe program. Selv har jeg et stort lager av elementer jeg setter sammen som mitt ukesprogram. Og jeg finner alltids noen forbedringsområder og områder hvor jeg kan bli mer fleksibel.

Så er det klart viktig å beholde et sundt sinn. Ikke bare legemet skal være sundt. Men samlet sett bygger vi opp kapasitet og fleksibilitet til å takle alle hverdagens utfordringer. Hva disse er for deg, kjenner jeg ikke. Men jeg vet hva som fungerer for meg og jeg er glad for at jeg stadig vekk blir utfordret. Noen utfordringer kan være hvordan holde gode samtaler i sosiale medier, men det er en helt annen blogg->

Så krysser jeg fingrene for at våren er i anmasj og at isen og snøen forsvinner fra min løperløype. Og om lykken står meg bi og jeg får opp tempo på kilometeren, så kanskje jeg blir å se i Sentrumsløpet i slutten av april. Skal vi løpe en tur?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar